Sunday 9 December 2012

Pengasuh... Luar Biasa Perananmu...!


 


 "...Sekujur tubuh terduduk sayu diatas kerusi...Kaki kanan dan tangan kirinya leka menyorong katil untuk mendodoi  si kecil...manakala   peha kanan pula tak lekang dari memangku seorang budak...semata-mata untuk menenangkan hati anak2 yang sedang menangis itu..."

Begitulah keadaan seorang pengasuh di sebuah Nursery tatkala pengasuh lain sedang sibuk menguruskan anak jagaan masing2... ...kebetulan ketika itu ...muncul seorang kelibat dimuka pintu Nursery...seorang Ustaz datang untuk menghantar anaknya sebelum bergegas ke sekolah....menyedari akan keadaan itu..; si pengasuh tadi meminta maaf...kerana tidak dapat meyambut dan memberi layanan yang terbaik kepada ustaz tadi...memandangkan tulang empat kerat sudah sarat dengan tugasan...hendak bergerak ke kiri dan kanan pun payah..apatah lg hendak berdiri....jika ditnggalkan anak-anak ini pasti akan menangis...


Ustaz tadi tersenyum tanda memahami lalu berkata.. " Allah akak...tak mengapa... bila tengok macam ni...tersentuh hati saya...siapa lagi yang nak jaga anak2 ni kalau bukan pengasuh2 disini...besar pahalanya kak...bila lapar kamu lah yg beri mereka makan..senangkan hati mereka bila nangis...basuh dan bersihkan mereka bila buang air kecil/besar...Allah...tak kisahla org nak kata apa...atau orang nak pandang rendah...yang pastinya, bukan mudah nak menjaga budak2...apatah lagi anak2 orang....jangankan dua....anak seorang pun sudah cukup memeningkan kepala untuk mengurus karenahnya...inikan pula anak2 yang sebegini ramai...kalau ada sepuluh...sepuluh jenis karenah la kena handle....hanya orang2 yang LUAR BIASA dan kuat hatinya sahaja yg boleh melakukan perkara2 seperti ini.....tak ramai orang yang mampu dan sanggup melakukan kerja2 mcm ni...akak tak perlu risau...Besar pahalanya kak....walau kadang ada manusia yg pandang rendah terhadap kerja sebagai Pengasuh...hakikatnya ia sangat2 mulia disisi Allah....sebab yang kita jaga itu adalah NYAWA....."


Mendengar kata2 daripada Ustaz itu....hati si pengasuh tadi rasa tersentuh...terasa pengorbanan yang dilakukan itu dihargai.....rasa diri ini diberi satu suntikan semangat utk melakukan kerja dngn sehabis baik....ya....memang kadang2....ada dikalangan orang/ibu bapa yang tak memahami...dan kurang memahami...apa yang mereka harapkan adalah kesempurnaan..nak semuanya PERFECT. Hakikatnya....pengasuh juga adalah seorang manusia....tahu rasa letih...dan adakala tak lepas dari melakukan kesilapan......kadang2...sesetangah mereka tak cuba untuk faham...mahunya anak itu sentiasa diberi tumpuan lebih..sedangkan ramai lagi anak2 lain yg perlu diberi perhatian juga..... satu lagi sikap yg adakala bagi sy perlu diberi perhatian....YA, memang parents bayar setiap bulan utk yuran jagaan anak2.....tp itu bukan alasan agar kita boleh sesuka hati untuk mengambil anak2 sehingga terlalu lewat..adakala sehingga waktu yang sepatutnya digunakan utk mengurus diri, keluarga dan ibadah juga terganggu..sekali sekala mungkin masih boleh diterima..tak salah....tp kalau hampir setiap hari..?? Fikirkanlah.... :)


Apalah salahnya kalau kita mengambil anak2 itu dengan lebih awal.... kasihan mereka....setiap hari masa mereka lebih banyak bersama pengasuh berbanding ibu dan ayah....mereka juga rasa rindu....rindu dengan pelukan dan layanan ibu/ayah......tk rugi kalau kita berkorban untuk anak2....apa yang anak2 perlukan sebenarnya adalah ibu dan ayah....ya memang saya akui....memang penat bekerja....dan bila penat pastinya memerlukan waktu untuk berehat....tapi janganlah terlalu 'Demand' sehingga terabai tanggungjawab dan tidak memahami situasi orang lain...tak rugi untuk meluangkan masa bersama anak2....fikirkan....kenapa Allah hadirkan anak2 dalam hidup kita...Allah...kurniakan mereka sebagai rezeki...mereka adalah rahmat.... & sebagai tanda kita bersyukur...kita asuh..didik & sayang mereka dngn sebaiknya....tanda kita sayang adalah apabila kita sanggup berkorban masa untuk anak2......syukurlah bagi mereka yang benar2 memahami.. dan beruntunglah bagi yang benar2 menghayati.. :)

No comments:

Post a Comment