Wednesday 13 March 2013

Kepentingan Syariah dalam kehidupan Manusia


2.1 KEPENTINGAN SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MANUSIA

Islam adalah satu-satunya agama yang diiktiraf oleh Allah dan diturunkan kepada manusia bagi mengatur kehidupan mereka. Al-Quran merupakan sumber hukum Islam yang utama, asli dan abadi.
Ia merupakan sebuah kitab yang lengkap, yang menjadi panduan kepada semua umat manusia. Kandungannya merangkumi pelbagai hukum dan peraturan hidup untuk manusia dalam segala aspek kehidupan  Setiap perundangan hukum dalam syariah Islamiyah adalah bertujuan untuk melindungi atau memelihara kepentingan akal, agama, harta, nyawa dan nasab atau keturunan umat manusia. Islam adalah agama yang syumul ( sempurna), setiap garis panduan yang telah ditetapkan dalam Islam adalah bersesuaian mengikut tempat, bangsa dan zaman. Sebagaimana firman Allah s.w.t dalam surah Al-Jathiah ayat 18 yang bermaksud :
“Pada kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad s.a.w dan utuskan engkau) menjalankan satu jalan yang cukup lengkap dan hukum-hukum agama ; Maka turutlah akan jalan itu dan jangan engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar.”)[1]
Bagi ummat Islam, Syariat Islam adalah merupakan panduan hidup yang integral/menyeluruh dan sempurna bagi seluruh permasalahan hidup manusia dan kehidupan dunia ini. Setiap permasalahan yang melibatkan agama harus dirujuk kembali kepada syariah Islam agar setiap apa pun yang dilakukan tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Berikut adalah kepentingan syariah dalam kehidupan manusia:

1.      Untuk mendidik manusia- Hakikatnya kehidupan manusia tidak terlepas dari  ujian  dan dugaan sebagaimana dalam firman Allah dalam surah Surah Al-Ankabut ayat 2-3 yang bermaksud:
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”[2]

Setiap ujian dan dugaan yang menimpa manusia adalah datang daripada Allah dan tujuannya adalah untuk mendidik manusia agar lebih kuat dan menjadi insan yang lebih bertakwa. Syariat diturunkan bagi mendidik manusia menghadapi segala ujian dan cubaan tersebut. Syariah menanamkan keimanan dan nilai-nilai amanah dan kebenaran dalam jiwa seseorang itu. Sebahagaian dari program pendidikan dalam Islam ialah melalui ibadah. Amalan ibadah yang disyariatkan oleh Allah ini memainkan peranan mendidik manusia supaya menjadi ahli masyarakat yang berguna dan memberi manfaat kepada yang lain. Sebagaimana firman Allah yang mensyariatkan hambanya agar menunaikan solat  didalam Al-quran yang bermaksud:
“Dan dirikanlah shalat dan tunaikanlah zakat. Dan kebaikan apa saja yang kamu usahakan bagi dirimu, tentu kamu akan mendapat pahala nya pada sisi Allah. Sesungguhnya Alah Maha Melihat apa-apa yang kamu kerjakan”
(QS. Al Baqoroh : 110)

“Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu , sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar” (QS. Al Baqoroh : 153)

“Dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar.” (Al-Ankabut: 45)[3]
     
2.      Syariah sebagai perisian Problem Solving ( Penyelesaian Masalah) dalam kehidupan- Syariat Islam merupakan satu peraturan yang bersifat universal dan global (Syumuliyyah). la merangkumi seluruh bidang keperluan manusia yang meliputi aspek hubungan antara manusia dengan tuhan,  hubungan sesama manusia dan alam sekitar. Syariah memelihara lima tunjang yang menjadi pokok dan asas utama dalam memelihara keamanan dan kesejahteraan seluruh umat manusia iaitu menjaga agama, nyawa, akal, maruah dan harta. Lima perkara tersebut dipanggil sebagai maqasid Syariah.[4] Setiap permasalahan yang melibatkan kelima perkara ini akan diselesaikan berdasarkan syariat Islam dengan menjadikan wahyu Illahi, hadis dan sunnah sebagai sumber rujukan utama. Syariat Islam digunakan untuk menentukan sama ada sesuatu perkara itu  wajib, harus, sunat, makruh atau pun haram dilakukan. Tujuannya adalah untuk menjernihkan kekeliruan yang melibatkan bab-bab agama agar setiap perkara yang dilakukan mendapat keredhaan Allah dan demi kemaslahatan manusia.

Penghayatan yang kedua ini juga amat berkaitan dengan perhubungan masyarakat terutamanya dalam hubungan menjaga hak asasi manusia dan tidak mencerobohinya. Jika berlaku pencerobohan maka hukuman tertentu menantinya.Hukuman yang ditetapkan oleh syarak bukan semata-mata bertujuan untuk menghukum si penjenayah tetapi membendung masyarakat dari melakukan jenayah tersebut. Bagi mencapai matlamat inilah disyariatkan agar melaksanakan undang-undang jenayah Islam seperti hudud,qisas dan takzir. Sebagaimana firman Allah dalam Al-quran yang bermaksud:

“Itulah hukum-hukum yang telah ditentukan. Oleh itu janganlah kamu mencabulnya, dan sesiapa yang mencabuli hukum-hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim” (Surah al-Baqarah:229)[5]

  Garis panduan yang telah ditetapkan dalam syariat Islam adalah untuk membawa kepada kebaikan sebanyak yang mampu kepada manusia dan bukannya kemudharatan, membuka jalan ke arah yang lebih jernih agar manusia tidak terus berada dalam kejahilan.


3.      Penegak Keadilan- “Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia. (Dijadikan besi dengan keadaan yang demikian, supaya manusia menggunakan faedah-faedah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya ternyata pengetahuan Allah tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya itu untuk) menegak dan mempertahankan agama Allah serta menolong Rasul-rasulNya, padahal balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa” (Surah Al-hadid : 25).[6]

Berdasarkan daripada ayat diatas, jelas menunjukkan bahawa Islam adalah agama yang adil dan seimbang. Tidak terlalu memberatkan malah memudahkan. Sepertimana dalam firman Allah yang bermaksud :
“Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan”. (Al-Hajj:78)

Syariat islam adalah untuk memperjelaskan lagi segala garis panduan yang telah termaktub didalam kitab suci Al-quran. Tujuannya adalah bagi memudahkan ummat manusia untuk memahami dengan lebih mendalam mengenai hukum-hukum syara’ berdasarkan dalil dan hujah yang terdapat didalam Al-quran , hadis dan sunnah Rasullullah s.aw. Keadilan dalam Islam adalah bermaksud mengambil hak dari orang zalim dan meletakkannya kepada orang yang dizalimi dan tertindas. Hal ini dijelaskan sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

“Dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak berlaku adil (kepada sesiapajua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa”. (Al-Ma'idah: 8)

Al-Quran mewajibkan setiap manusia berlaku adil di dalam segala urusannya, terutama daripada kalangan pemerintah yang berkuasa. Hal ini dijelaskan Allah s.w.t yang bermaksud:
Jika kamu menghukum manusia hendaklah kamu menghukum seadil-adilnya (Al-Nisa' : 58)[7]

Keadilan syariah dapat dilihat dengan wujudnya kesamarataan di dalam mentaklifkan segala fardu ain. Setiap manusia diwajibkan melaksanakan syariat Allah dan meninggalkan segala laranganNya tanpa ada kekecualian kepada individu-individu tertentu. Keadilan akan menghasilkan pelaksanaan segala  perintah Allah s.w.t dan meninggalkan segala laranganNya. Sedangkan kezaliman pula ialah meninggalkan segala suruhanNya dan mengerjakan segala larangan Allah s.w.t.[8]


[1] Al-quranul Karim Surah Al-Jathiah ayat 18 
[2] Al-quranul Karim Surah Al-Ankabut ayat 2-3
[3] Al-quranul Karim surah Al Baqoroh : 110,153, Al-Ankabut: 45
[5] Al-qruanul Karim surah  Surah al-Baqarah:229
[6] Al-qruanul Karim surah Surah Al-hadid : 25, Al-Hajj:78
[7] Al-quranul Karim surah Al-Ma'idah: 8, Al-Nisa' : 58

9 comments:

  1. Assalamualaikum....
    mintak izin untuk ambil maklumat dan menggunakannya dalam tugasan saya...t.kasih
    semoga dimudahkan segala urusan anda... :)
    JazakAllahu Khairan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam..silakan... :) ilmu utk dikongsi...smoga bermanfaat.. syukran...

      Delete
  2. assalammualaikum.. izinkan saya untuk mengambil maklumat ini untuk tugasan saya..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum. minta izin untuk mengambil maklumat ya untuk tugasan saya.

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum, saya minta izin copy ye utk assignment CTU saya. terima kasih kongsi di sini :)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum... minta copy ye

    ReplyDelete
  6. Asalamualaikum..saya minta izin untuk buat rujukan assignment ye..

    ReplyDelete