7.1 BIDANG SENI DALAM
ISLAM
Antara
bidang seni dalam Islam termasuklah:
- a) Seni khat seperti tulisan Jawi/Arab pada kertas, kain, kayu, lukisan dan sebagainya.
- b) Seni bina seperti masjid, kubu tentera, mihrab, mimbar, empangan dan lain-lain.
- c) Seni suara seperti nasyid, qasidah, tilawah al-quran, berzanji, dan sebagainya.
- d) Seni muzik seperti lagu perang, menyambut kelahiran, menyambut hari raya, hari perkahwinan dengan menggunakan alat muzik ringan seperti kompang, rebana dan gendang.
7.1.1 Seni
khat
·
Maksud Seni Khat:
Seni
khat ialah satu ilmu yang memperkenalkan bentuk-bentuk huruf tunggal,
penyusunannya dan cara-cara merangkainya menjadi sebuah tulisan yang tersusun.
Ianya merupakan seni bentuk tulisan Jawi/ Arab (calligraphy). Khat ialah perkataan Arab yang bermaksud garisan.
Seni khat bermaksud garisan indah yang membentuk tulisan. Ia juga bermaksud
tulisan-tulisan (kitabah) yang terikat dengan peraturan dan kaedah yang telah
dikaji dan ditentukan oleh mereka yang terlibat dengan kemajuan seni.[1]
·
Sejarah Ringkas Seni Khat :
Khat
adalah merupakan salah satu kesenian yang sangat halus dan indah. Ianya lahir
dan berkembang dalam penulisan arab dan menjadi sebahagian daripada peradaban
islam. Setelah kehadiran islam, penulisan arab semakian giat berkembang. Seni
Khat telah menjadi salah satu ciri untuk memperindahkan tulisan menjelang abad
pertama dan kedua Hijrah. Ketika zaman Rasulullah, Islam telah datang membawa
perubahan yang besar terutama dalam bidang penulisan. Penulisan telah menjadi
perantaraan terpenting dalam penetapan pencatatan, pengajaran dan penghebahan
sehingga ia berkembang luas. Selepas hijrah nabi, seni khat telah menjadi
manifestasi bagi suatu perubahan yang agung mengatasi perkembangannya selama
tiga abad selepas itu iaitu pada zaman Khulafa Ar-Rasyiddin, zaman Khalifah
Uthman bin Affan r.a dan seterusnya pada zaman pemerintahan Bani Umaiyyah. Ini
kerana, pengumpulan dan penulisan Al-quran pada ketika itu giat dijalankan
memandangkan ramai para penghafaz Al-quran yang syahid syahid di peperangan. Khalifah
Abu Bakar al-Siddiq, beliau telah mengamanakan Zaid bin Thabit mengumpul dan
menulis al-Quran.
Raja 7.1.1 Tulisan Khat Arab (
Kufi) di kubur Thabit bin Zaid pada 64H.
Pada
zaman Bani Umaiyah, khat mula berkembang maju. Bentuk tulisan pada ketika itu
lebih lembut mempunyai nilai estetika yang tinggi. Tanda titik dan baris mula
diperkenalkan untuk memudahkan orang-orang ajam (selain bangsa Arab) mengenali
tulisan Arab. Ziad (Dato’ Bandar Basrah) merupakan penulis wahyu Rasullullah
meminta Abu Aswad al-Du'ali meletakkan tanda titik pada tahun 45 Hijrah,
kemudian perletakan baris disempurnakan oleh al-Khalil bin Ahmad al-Farahidi.
Disamping itu penggunaan kertas yang terkenal dengan nama ‘kertas Syami’ adalah
salah satu langkah positif dalam usaha meningkatkan penulisan seni khat.[2]
Rajah
7.1.2 Tulisan Kufi yang hampir kepada nasakh yang diletakkan baris oleh
al-Farahidi ditemui berusia sejak 135H.
Keindahan
seni khat telah sampai ke kemuncaknya pada tahun 300 Hijrah di tangan ‘bapa’
khat Arab, iaitu Abu Ali Muhammad bin Muqlah, merupakan seorang penulis,
penyair, khattat (penulis khat) dan seorang menteri di Baghdad (272-328H /
885-939M). Beliau mempelajari khat daripada al-Ahwal al-Muharral dan merupakan
orang yang mula-mula mencipta kaedah menilai penulisan khat dengan menggunakan
alif sebagai asas penentuan bentuk huruf, maka terhasillah daripadanya khat
yang indah dengan kaedah yang mantap ini dan seterusnya berkembang di timur dan
barat.
·
Jenis- jenis Tulisan Khat:
Terdapat
empat jenis khat yang biasa kita ketahui dan lazim digunakan pada masa kini.
Antaranya ialah :
·
Khat Nasakh:
Khat
Nasakh berkembang daripada bentuk yang kaku kepada bentuk yang terkini sejak
zaman Nabi Muhammad s.a.w. Khat ini telah sampaikan kepada orang Arab Hijaz dan
digunakan di jabatan-jabatan kerajaan dalam urusan surat-menyurat pada zaman
permulaan Islam. khat ini bertambah baik bentuknya
apabila khattat Ali bin Muqlah (tahun 272-328H) telah mencipta kaedah penulisan
Khat Nasakh. Pada masa kini, khat nasakh digunakan dalam alam pendidikan dan
sering menjadi pilihan untuk dipertandingkan di peringkat sekolah sehinggalah
ke peringkat antarabangsa.
Contoh
khat Nasakh:
·
Khat Riqah :
Sejenis
khat yang direka cipta oleh orang Turki pada zaman kerajaan Uthmaniyah (850H).
Tujuan khat ini dicipta ialah untuk menyeragamkan tulisan dalam semua urusan
rasmi di kalangan kakitangan kerajaan. Menurut Kamus Bahasa Riqa’ah bermaksud
cebisan kertas yang ditulis. Ciri tulisan ini ialah bentuk huruf yang kecil,
lebih cepat dan mudah ditulis, jika dibandingkan dengan khat nasakh. Penggunaan
khat ini dalam masyarakat kita tertumpu pada penulisan nota dan tulisan. Pada
masa kini penggunaannya turut diperluaskan dalam urusan surat menyurat, urusan
perniagaan, iklan dan promosi barangan serta dijadikan tajuk-tajuk besar dalam
akhbar.
Contoh
Khat Riqah:
·
Khat Thuluth:
Dinamakan
Thuluth kerana huruf menegaknya ditulis dengan mata pen (qalam) yang ukuran
lebarnya menyamai 1/3 (thuluth) mata pen. Ada pendapat mengatakan asalnya khat
ini ditulis menebal dengan 24 helaian bulu kuda. Kemudian ketika jenis ini
ditulis pula dengan menggunaka 2/3 menjadikan namanya Khat Thulutain ( 2/3),
kemudian terakhir ditulis dengan menggunakan 1/3 daripada 24 helaian bulu kuda
menjadikan namanya Thuluth(1/3) iaitu 8 helaian bulu kuda. Merupakan khat yang
paling sukar dan sering digunakan pada hiasan dinding dan kubah-kubah masjid.
Contoh
khat Thuluth:
Khat
Thultuh yang digunakan sebagai hiasan didalam masjid :
·
Khat Kufi
Khat
Kufi merupakan sejenis khat yang popular selain khat Nasakh. Nama Kufi diambil
bersempena dengan nama sebuah bandar iaitu al-Kufah yang terletak di
Mesopotamia. Secara umumnya, ciri-ciri yang ada pada bentuk huruf khat Kufi
adalah bersegi, tegak, dan bergaris lurus. Bentuknya yang berunsur geometri
iaitu lurus dan tegak amat sesuai diukir di mozek-mozek, jubin dan batu pada
bangunan-bangunan seperti masjid dan seumpamanya. Dengan dihiasi pelbagai
variasi khat, telah terbentuk sejenis khat yang tidak lagi ditulis dengan
menggunakan pen khat, tetapi dilukis dengan pensil, menggunakan kertas graf,
pembaris dan juga alat jangka lukis. Khat kufi juga boleh dihasilkan dengan
menggunakan Microsoft excel.
Contoh
khat kufi :
Unsur
Khat Kufi pada hiasan dinding Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin Putarajaya :
7.1.2.
Seni Bina
Seni
bina bermaksud satu bidang seni untuk mendirikan bangunan, reka bentuk yang
direka oleh manusia.Ibn Khaldun dalam kitabnya berjudul al- Muqadimah
menyatakan, Kedudukan rohani setiap bangsa, pandangan hidupnya, cita-citanya,
telah dilahirkan pada bangunan-bangunan yang didirikannya. Setiap bangsa yang
mendorong ke arah kemajuan pasti mempunyai kepintaran ilmu bangunan sebagai
pembuktian betapa tingginya sesuatu tamadun.[3]
Seni bina Islam yang terpenting dan harus diperhatikan adalah seni bina masjid
kerana ia adalah merupakan bangunan pertama yang dibangunkan oleh Rasulullah
s.a.w.
·
Sejarah Perkembangan Seni Bina Islam
Pada
awalnya, sejarah seni bina Islam bermula dan berkembang secara berperingkat
seiring dengan perkembangan seni pembinaan kota dan tradisi ilmu. Seni bina
Islam bermula melalui pembinaan masjid (Masjid Nabi) di Madinah yang diasaskan
oleh Rasulullah s.a.w. Di awal pembinaan masjid Nabawi, masjid ini tidak
mempunyai menara mihrab atau kubah. Sebagaimana dalam hadis riwayat Al-Bukhari
yang bermaksud-Nafi` r.a berkata:`bahawa Abdullah bin Umar r.a memberitahu
kepadanya bahawa pada zaman Rasululullah
s.a.w,Masjid itu dibina daripada batu-batu yang dijemur,atapnya dari dahan
kurma serta tiangnya dari batang kurma.[4] Pembinaan
kubah masjid dikatakan bermula apabila ia dibina berdekatan dengan masjid yang
didirikan oleh Khalifah Umar al-Khattab pada tahun 636 Masihi berhampiran
dengan Masjid al-Aqsa di Jerusalem, Palestin. Secara umumnya kini, semua masjid
di seluruh pelosok dunia mengandungi unsur seni bina seperti mihrab, menara
mimbar, kubah dan seni kaligrafi (khat) Arab yang mengandungi ayat suci
Al-quran untuk melambangkan identiti
masjid diperingkat zahir, dan secara tidak langsung melambangkan indentiti
Islam dari sudut nilai kebatinannya.
·
Ciri-ciri utama seni bina Islam
-
di peringkat negara Islam dan seluruh
pelosok dunia terdapat kesatuan dalam seni bina natijah dari kesatuan dalam
Islam, melalui konsep tauhid
-
ciri-ciri kesatuan dalam seni bina Islam
ialah pengaruh dari pusat- pusat ketamadunan Islam seperti Madinah dan Makkah
(Semenanjung Arab), Baitui Muqaddis (Palestin), Baghdad (Iraq) dan Damsyik
(Syria).
-
oleh sebab Islam itu merupakan suatu
cara hidup (ad-Din) yang menyeluruh dan sempurna, maka ia menyerap dan
berkembang secara menyeluruh ke dalam kehidupan manusia serta tidak disempitkan
atas dasar ibadat semata-mata.
Secara
umumnya, masjid bukan hanya tempat untuk ibadat sahaja, kertika era
pemerintahan Rasulullah hinggalah kini ia turut digunakan sebagai tempat untuk
perpustakaan, tempat musyawarah, politik serta sebagai tempat untuk ummat islam
melakukan pelbagai masjlis ilmu. Jadi tidak hairanlanlah mengapa saiz ruangan
bagi sebuah masjid kebanyakannya luas dan besar kerana ia bertujuan agar boleh memuatkan ramai
jemaah dan melakukan pelbagai aktiviti dan bukan untuk tujuan ibadah
semata-mata.
Masjid Nabawi, Madinah yang unik
dan tersergam indah.
Dalam
seni bina Islam, seni bina masjid khususnya, antara ciri-ciri yang boleh
dilihat ialah khususnya dari aspek binaan mimbar, arah kiblat, tempat kedudukan
imam, ruang berkumpul, anjung dan
serambi, mihrab, tempat berwuduk, menara tempat muazzin melaungkan azan, kubah
dan lain-lain lagi seperti taman-taman yang bercirikan islamik.
Walaubagaimanapun, seni beni islam tidaklah mengutamakan aspek keindahan dan
perhiasan sebagai matlamat, tetapi hasil gabungan seni kreativiti dan inovasi
mat, artis, seniman dan arkitek Muslim, ia menjadi suatu seni yang bernilai
tinggi yang disepadukan bersama penggunaan corak, warna dan eka bentuk yang
dibuat berdasarkan ajaran al-Quran. Berikut adalah contoh gambar binaan masjid
yang unik dan indah:
]
Rajah
7.1.2 Keunikan kubah Masjid Al-Hadhari, Terengganu
Rajah
7.1.3 Masjid di Kruszyniany, Poland
[
walaupun senibinanya kelihatan seperti seni bina barat namun kewujudan menara
berkubah dikiri dan kanannya masih menampakkan dan mengekalkan ciri-ciri
islamiknya].
Rajah
7.1.4Masjid Manjali di Atyrau, Kazakhstan
Rajah
7.1.5Masjid Kul Sharrif di Kazan, Rusia
7.1.3.
Seni Suara
Seni
Suara bermaksud mengalunkan suara dengan merdu ( sekadar yang dianugerahkan
oleh Allah). [5]
Suara yang indah adalah anugerah dari Allah s.w.t. Islam tidak melarang
ummatnya untuk menikmati keindahan seni suara selagimana ianya tidak
bertentangan dengan syara serta disalurkan dengan cara yang betul. Alunan suara biasanya berbentuk nyanyian.
Setiap tempat dan bangsa mempunyai nyanyian atau lagu-lagu yang tersendiri. Dalam
islam, Terdapat pelbagai cara untuk menyalurkan seni suara dengan cara yang
lebih baik dan bermanfaat. Antaranya ialah:
·
Tilawah Al-quran :
Tilawah
Al-quran adalah salah satu pembacaan al-quran dengan menggunakan taranum.
Tarannum
dari segi bahasa ialah lagu. Manakala dari segi istilah ialah mencantikkan dan mengelokkan
suara mengikut proses nada, rentak dan irama tertentu. Ia membawa maksud ilmu
dan kaedah memperelok atau memperindah bacaan al-Quran secara berlagu. Tujuan mengalunkan
seni suara ini adalah untuk memberi kefahaman kepada para pembaca terhadap keindahan
kalimah-kalimah Allah S.W.T serta mampu menghayati setiap kalimah yang dialunkan.
Sesuai dengan gesaan Rasulullah s.a.w supaya membaca al-Quran dengan cara yang
paling baik, seperti yang dapat difahami melalui satu hadis yang bermaksud: Hiasilah al-Quran dengan suaramu kerana
suara yang baik akan menambah keelokan al-Quran.´ (Riwayat Hakim).
·
Qasidah :
Qasidah
adalah merupakan syair Arab yang menjadi amalan sebagai penghibur hati orang Arab
sejak dari zaman Rasulullah lagi. Ianya mengandungi pujian-pujian kepada Allah
serta rasulnya serta berunsurkan nasihat dan biasanya dinyanyikan secara
berkumpulan. Alunan qasidah yang indah boleh menimbulkan rasa rindu dan
keharuan kepada Allah dan rasulnya. Ianya sering menjadi amalan orang Arab
didalam majlis ilmu, perkahwinan dan juga majlis keramaian. Kini, Di Malaysia
juga turut terdapat kumpulan-kumpulan qasidah yang telah ditubuhkan.
Contoh Qasidah:
·
Nasyid:
Nasyid
adalah merupakan salah satu medan dakwah yang kontemporari. Rentak lagu yang
pelbagai serta berunsurkan nasihat dan pengajaran. Nasyid dapat menjadi salah
satu cara untuk menarik minat anak-anak muda untuk mengenali dan mendekati
Islam. Nyanyian nasyid yang elok adalah yang meliputi aspek kerohanian dan
ketuhanan dan bukannya berkisarkan perasaan semata-mata. Pada masa kini,
pelbagai usaha yang telah dilakukan para kumpulan Nayid untuk mempelbagaikan
persembahan nasyid mereka agar kelihatan menarik serta dapat menyampaikan mesej
dan maklumat dengan cara lebih berhikmah dan indah.
7.1.4. Seni Muzik:
Islam
tidak mengharamkan muzik secara total. Tetapi islam memberikan garis panduan
agar muzik tidak disalahgunakan. Kita dibolehkan untuk berhibur tetapi bukan
dengan cara yang berlebih-lebihan dan keterlaluan sehingga menyebabkan
kelalaian. Terdapat beberapa ciri muzik yang dibenarkan oleh Islam iaitu :
I. Muzik yang lembut dan berdisiplin- jika
kita lihat pada zaman sekarang, ramai dikalangan remaja kita terpengaruh dengan
budaya barat dan suka kepada muzik yang berat dan berlebihan sehingga
menyebabkan mereka lalai dan jauh dari agama. Muzik yang lembut dapat menimbulkan
ketenangan dan kesan positif dalam diri kita dan begitulah sebaliknya kerana
rentak sesebuah muzik dapat mempengaruhi emosi dan perasaan kita secara
psikologinya.
II. Tidak menganggu, seperti pada waktu solat, terlalu kuat, pada larut malam dan mengganggu jiran tetangga. Sebagai contoh, berkaraoke sehingga muzik yang dipasang terlalu kuat dan mengganggu ketenteraman jiran-jiran tetangga. Perkara ini bukan sahaja boleh mengganggu ketenangan sesebuah rukun tetangga malah boleh menimbulkan kemarahan dan pergaduhan.
III. Diadakan di tempat yang baik seperti majlis perkahwinan, hari perayaan, dan bukannya ditempat yang bertentangan dengan Islam contohnya seperti kelab malam kaberet , bar dan sebagainya.
II. Tidak menganggu, seperti pada waktu solat, terlalu kuat, pada larut malam dan mengganggu jiran tetangga. Sebagai contoh, berkaraoke sehingga muzik yang dipasang terlalu kuat dan mengganggu ketenteraman jiran-jiran tetangga. Perkara ini bukan sahaja boleh mengganggu ketenangan sesebuah rukun tetangga malah boleh menimbulkan kemarahan dan pergaduhan.
III. Diadakan di tempat yang baik seperti majlis perkahwinan, hari perayaan, dan bukannya ditempat yang bertentangan dengan Islam contohnya seperti kelab malam kaberet , bar dan sebagainya.
IV. Berpakaian menutup aurat, menjaga batas pergaulan diantara lelaki dan perempuan serta menjauhi perkara yang haram seperti minum arak, zina dan tarian yang dilarang.
8.1 RUMUSAN
Secara ringkasnya,
faslasafah kesenian dalam Islam adalah berpaksikan kepada tauhid. Hakikatnya, Islam
tidak menjadikan keindahan dan hiasan dalam berseni itu sebagai satu matlamat
tetapi Islam mengutamakan manfaat kesenian itu kepada agama dan masyarakat.
Motif seni dalam islam haruslah menjurus kepada yang makruf , mengutamakan
pembangunan akhlak serta mencegah kepada perkara mungkar.
Islam tidak menentang seni, selagimana seni tersebut tidak
bertentangan dengan prinsip-prinsip seni dalam Islam. Prinsip seni dalam Islam
mestilah memartabatkan akhlak Islam, meningkatkan nilai kemanusiaan, dan
berlandaskan wahuyu serta menghubungkan manusia dengan penciptanya. Fungsi seni
dalam Islam adalah untuk menggiat akal manusia ke arah perkaitan alam rohani
dan jasmani. Membina jiwa yang tenang dan khusyuk serta menambahkan ketaqwaan
kepada Allah s.w.t.
Antara contoh-contoh bidang kesenian dalam Islam ialah, Seni
khat, seni bina, seni suara seni muzik dan pelbagai lagi. Secara fitrahnya,
manusia dan seni memang tidak dapat dipisahkan. Seni yang pelbagai mampu
menjadi medan dakwah yang efektif jika para pencinta seni benar menghayati
konsep kesenian yang sebenar mengikut Islam.
No comments:
Post a Comment